4.6.2021: Äänestä, jos haluat vegaaniruokaa - ja äänestä, jos et halua

Vegaaniruokagate rävähti Seinäjoella reilua viikkoa ennen vaaleja ihan syystä. Se nimittäin ilmentää hyvin asioita, joista kuntavaaleissa valittava kaupunginvaltuusto voi päättää.

Lyhyesti: Jos haluat kouluihin vegaaniruokaa, äänestä kuntavaaleissa. Ja jos et halua kouluihin vegaaniruokaa, äänestä silloinkin.

Lapsia ja nuoria koskevien päätösten osuus kaupunginvaltuuston päätöslistalla on jo nyt suuri ja tulevaisuudessa entistä isompi. Kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen sekä erilaisten lautakuntien kokouksissa päätetään, miten Seinäjoella toteutetaan varhaiskasvatusta, koulukuljetuksia, kaikkia kaupungin oppilaitoksia, nuorisotyötä tai kansalaisopiston toimintaa. Kunnissa päätetään myös esimerkiksi yhteistöavustuksista niistä samoista, joiden avulla MLL Seinäjoen perhetalo pyörii, samoin kuin monet urheiluseurat ja kulttuuriyhteisöt.

Kenen haluat päättävän asioistasi?

Kuntavaaleissa on ehdolla Seinäjoella 320 ehdokasta. Valinnan varaa siis on. Kannattaa kiinnittää huomio asiasisällön lisäksi myös siihen, millainen ehdokas äänesi ansaitsee.

Vegaaniruokagatessa esillä oli nuorten itsensä eli kaupungin nuorisovaltuuston tekemä aloite, jossa he esittivät kouluruokaan vegaaniruokavaihtoehtoa. On normaalia päätöksentekoa, että aloitetta kommentoidaan, tarkastellaan ja käsitellään. Se kuuluu aloiteprosessiin.

Ikävä kyllä kaikki ei mennyt putkeen. Osa aikuisista ei muistanut, miten nuorille näytetään esimerkkiä. Osa aikuisista puhui nuorten aloitteesta sellaisilla termeillä, joita ei soisi käytettävän missään.

Kun valitset ehdokasta, mieti myös, millaista keskustelua haluamme kotikaupunkiimme. Valtuutetut eivät ole nuorten ensisijaisia idoleita, mutta he kylläkin asettavat pelisäännöt sille, millaista keskustelua kaupungissa käydään.

Millaista kieltä haluat lastesi kuulevan, äänestä sellaista ehdokasta. Millaisessa asenneilmapiirissä haluat nuoresi kasvavan, äänestä sellaista ehdokasta.

Jatkossa lapsia ja nuoria koskevien päätösten osuus kunnallisessa päätöksenteossa kasvaa, kun seuraavan valtuustokauden aikana todennäköisesti sote-uudistus vie sosiaali- ja terveyspuolen hallinnon isommille harteille, maakunnan tai hyvinvointialueen tasolle. Lapsilla ja nuorilla on merkitystä. Nyt.

Käytä supervoimaasi: äänestä.

Henna Helmi Heinonen ja Laura Kivimäki