31.12.2021: Olipahan vuosi!

Ei ihan tavanomaista vapaaehtoistyötä, mutta paljon sitä oli! Rekrytointeja, toimitilaneuvotteluja ja aluehallintoviraston suositusten tavaamista!

MLL Seinäjoki sai vuodelle 2021 kaupungilta aiempaa vahvemman tuen, kun yhdistyksen toiminta-avustus noin viisinkertaistui. Avustus ohjautui täysimääräisenä perhetalo Kivirikon toimintaan, jossa päästiin rekrytoimaan kokoaikaista henkilökuntaa.

Vuoden aikana rekrytointeja riitti, koska osa tehtävistä muuttui ja rekrytoitiin taas uudelleen. Onpahan tullut opittua työhaastatteluja!

Kasvaneen toiminnan myötä yhdistyksen toimitilatkin ovat käyneet ahtaiksi. Jos talossa on yhtaikaa 15 vanhempaa lapsineen, saa jo etsiä tilaa josta kulkea. Toimistossakin on parhaimmillaan istunut viisi työntekijää kerrallaan. Niinpä on googleteltu ja soiteltu, on laskettu, neuvoteltu ja kyselty, että missä tiloissa jatkossa olisi parasta olla. Perhetalossa tietysti!

Ja koko ajan koronapandemia on elänyt taustalla omaa elämäänsä. Korona on näkynyt etenkin perhetalon toiminnassa, jossa välillä on saatu olla ilman rajoituksia, välillä ilman maskeja, välillä taas tiukasti suojainten takana ja muutama perhe kerrallaan.

Rekrytoinnit, tilapohdinnat ja korona. Nämä nousivat esiin, kun yhdistyksen syyskokouksessa joulukuun alussa taaksejäävää vuotta hieman summattiin. Todettiin, että paljon on tehty, mutta pakko myöntää: osa on myös jäänyt tekemättä.

Näkyvimpänä yhdistyksen tapahtumatoiminta on ollut vähäistä, koska pandemian aikana tapahtumien järjestely on ollut masentavaa. Saako järjestää, vai eikö saa, kuinka monta saa tulla, mitä vaaditaan... Jos ammattijärjestäjät kärsivät pandemiasta, on se vaikeaa ollut vapaaehtoisillekin. Vapaaehtoistoiminta perustuu yhteiseen hyvään henkeen, lopputuloksen  tuomaan iloon, koska palkkaa ei nosteta. Kun lopputulosta ei ole tullut, on järjestäminen jätetty suosiolla.

Joulukuussa kuitenkin järjestyi yhteistyössä Seinäjoen kansalaisopiston kanssa Lasten ja nuorten joulurauha, juuri ennen omikronmuunnoksen leviämistä. Jatkossa meidän on tarkoitus keskittyä samankaltaisten, pienten, perhetalolla tai lähiympäristössä järjestettävien tapahtumiin. Kun meillä kerran on upea perhetalo, miksi lähdettäisiin merta edemmäs kalaan?

Tapahtumien lisäksi toinen aivan liian vähälle jäänyt toiminnan haara on ollut jäsenviestintä. Olemme kyllä tehneet hiki hatussa, mutta kenellekään ei ole muistettu siitä kertoa! No, ensi vuonna parannetaan!

Pian vuoden vaihduttua kootaan vapaaehtoistyön tilastoja. Allekirjoittaneen eli puheenjohtajan osalta vuoden 2021 luku on noin 1000 tuntia vapaaehtoistyötä vuoden aikana - siihen päälle sitten tulevat muiden hallituksen jäsenten lukemat ja tapahtumien vapaaehtoiset. Ja tietysti kolmen työntekijän varsinaiset työtunnit.

Lopputulos: kyllä 102 000 eurolla sai tässä "firmassa" lasten ja perheiden hyväksi ihan valtavasti. Tässä juuri on järjestösektorin ja kaiken ennaltaehkäisevän työn taika, että yksi euro moninkertaistuu.

Kiitos tästä vuodesta puheenjohtajalta kaikille jäsenille, tukijoille, yhteistyökumppaneille ja ennen kaikkea ihanille, lämpimille perhetalon työntekijöille sekä mahtaville, sitkeille hallituksen jäsenille!

Ensi vuonna sitten onkin iso pamaus, kun yhdistys täyttää 100 vuotta. Montakohan vapaaehtoistyötuntia silloin huhkitaan?

Henna Helmi Heinonen on MLL Seinäjoen puheenjohtaja. Hän on kirjailija, psykologi sekä viiden lapsen äiti, joka asuu perheineen Joupissa. Yhteydenotto: henna.helmi.heinonen@mllseinajoki.fi