22.11.2020: Me tehtiin se - ja tehdään se!

Kyllä, totta se on! MLL Seinäjoki ja perhetalon toiminta saavat vuodelle 2021 Seinäjoen kaupungilta 102 000 € yhteisöavustuksen.

Varma tieto avustuksesta tuli yhdistykselle noin kaksi viikkoa sitten, mutta nyt sen vasta alkaa uskoa. Totta se on, ihan oikeasti.

Viime viikot ovat kuluneet erilaisten suunnitelmien parissa. Avustus kohdistuu täysimääräisenä perhetalon henkilöstöresurssiin, ja sen johdosta yhdistyksen toiminta tulee vuonna 2021 laajenemaan selvästi. Avustuksen hakuvaiheessa laadittuja suunnitelmia on tarkennettu, viimeistelty ja vähitellen lähdetty siirtämään käytäntöön. Rahantulo ei muuten ole ihan helppoa!

Tehtävää riittää edelleen, mutta joulumieli tässä väkisinkin hiipii. Kotikaupunkimme uskoo meihin, uskoo perhetalon toimintamalliin ja siihen, että ihan tavallisten ihmisten toisilleen tarjoama tuki voi olla sitä parasta mahdollista.

Niin se on. Me elämme maailmassa, jossa kasvokkain tapaaminen on vähissä, aitoa kosketusta ei ole juuri ollenkaan, aito keskustelukin hukkuu somen ääripäihin. Vaihdamme kuulumisten parhaat palat instassa, koronauutisten velloessa ympärillämme joudumme välttelemään jopa kotoa lähtemistä. Mutta kaiken aikaa päivät kuluvat, lapset kasvavat, ilo ja haasteet vuorottelevat. Miten tärkeää onkaan, että meillä on paikka, jossa voi – etänä tai lähikontaktissa – huokaista syvään ja kysyä: onko teillä tämmöstä?

Avustuksen turvin tavoitellaan paitsi perhetalon vakiinnuttamista pysyväksi osaksi Seinäjokea, myös toiminnan ja aukioloaikojen laajentamista. Haluamme tarjota tätä ihan tavallisten ihmisten tukea päiväaikojen lisäksi myös iltaisin, päiväkotilaisten, koululaisten ja teinien vanhemmille.

Ei vertaistuki ole pelkästään pikkulapsivaiheen asia, vaan ihan yhtä paljon toisiaan tarvitsevat esiteinien ja mopopoikien vanhemmat. Jokaisessa kehitysvaiheessa on tärkeää voida kysyä se sama kysymys: voi onhan, onhan teilläkin tämmöstä?

Iso tavoitteemme on myös osoittaa ennaltaehkäisevän tuen todellinen vaikutus. Ennaltaehkäisyyn sijoittaminen on yhteiskuntapoliittisesti aina uskon asia, koska siitä – toisin kuin vaikkapa lomautuksista – ei voi osoittaa jäävän viivan alle mitään. Ennaltaehkäisyyn sijoittaminen on loikka pimeään, se on sijoitus tulevaisuuteen, joka ei samana päivänä tai edes samana vuonna oikeuta vähentämään vaikkapa päivähoitopaikkoja, lyhentämään perheneuvolan jonoja, nipistämään nuorisopsykiatrian resursseja tai vähentämään opettajien työssään kokemaa kuormitusta.

Mukanaan tuo uskonloikka kuitenkin voi tuoda jotakin näistä, jos panostus on riittävä. Siksi me MLL Seinäjoen riveissä omistamme tulevina vuosina osan ajastamme ja osan sydämistämme tutkimukselle. Etsimme mittareita ja osoittimia, joilla voidaan oman vahvan tuntuman lisäksi myös kiistatta osoittaa, että ruohonjuuritason ennaltaehkäisevä työ tosiaankin parantaa ihmisten elämänlaatua ja tuottaa myös säästöä.

Totta on tänään siis hyvin monin tavoin klassinen lausunto: tästä se työ vasta alkaa.

On kuitenkin myös kiitoksen paikka. Nykyhetkestä kuuluu valtava kiitos yhdistyksen aktiiveille ja perhetalon työntekijöille, jotka ovat olleet kehittämässä perhetaloa tähän asti. MLL Seinäjoella oli lapsiperheiden kohtaamispaikka Seinäjoella jo 1990-luvulla, ja varsinaisen perhetalon toimintaa on kehitetty vuodesta 2014 alkaen. Kymmenien ja satojen ihmisten panos on ollut arvokas, muutamien aivan korvaamaton.

Yhdessä me se tehtiin!

Näinä aikoina olen ylpeä MLL:lainen ja seinäjokelainen. Tällaisilla päätöksillä ollaan tulevaisuuden puolella - lasten puolella.

P.S. Vastauksena perhekahvilan kysymykseen: Kyllä, voi kyllä. Meilläkin on ihan just semmosta.

Henna Helmi Heinonen on MLL Seinäjoen puheenjohtaja. Vapaaehtoistyön ohessa hän on psykologi, kirjailija sekä viiden päiväkoti- ja kouluikäisen lapsen äiti. Perheille suunnatun tuen merkityksen hän näkee monin tavoin.