28.12.2019: Mihin menet, MLL Seinäjoki?

Kun Mannerheimin Lastensuojeluliitto valtakunnallisesti täyttää 100 vuotta, on Seinäjoen paikallisyhdistys lähes saman ikäinen: 98-vuotias. Vuonna 1922 perustettu yhdistyksemme on siis erittäin perinteikäs ja rakas monille Seinäjoen alueen perheille.

Jäsenmäärämmekin on komea; olemme Suomen suurimpien paikallisyhdistysten joukossa.

Eikä ihme! MLL on Seinäjoen ainoa poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton toimija, joka tarjoaa lapsiperheille maksutonta toimintaa. Me yhdistämme lapsiperheitä ja parhaamme mukaan myös autamme. Kruununjalokivemme ja suuri ylpeytemme on perhetalomme Kivirikko, jossa toimii myös Seinäjoen ainoa väliaikaiseen tarpeeseen vastaava lastenhoitopaikka, Lapsiparkki.

Näihin arvoihin toimintamme perustuu: Lapset ja perheet ensin.

Tämän päivän lapset ovat huomisen nuoria ja ylihuomisen vanhempia. Omat lapseni ovat tällä hetkellä 5-14 -vuotiaita. Nuorimmainen aloittaa esikoulun, vuoden päästä vanhimmaisen kanssa pohditaan jo lukiota. Aika kuluu nopeasti ja vanhempana joka vuosi viisastuu.

Viisastua haluamme mekin MLL Seinäjoen hallituksessa. Heti vuoden 2020 alussa alamme pohtia yhdistyksemme suuntaa ja tilannetta vielä tarkemmin. Kysymme sellaisia kysymyksiä kuten:

Mikä on MLL:n rooli Seinäjoella? Mitä tarjoamme lapsille ja perheille - mitä voisimme tehdä vielä lisää? Onko jotain, mitä lapset ja perheet eivät vielä tiedä tarvitsevansa?

Ideoita on jo omastakin takaa. Tukenani puheenjohtajan (vapaaehtois)työssä on hieno, monipuolinen hallitus, jolla on monipuolinen näkemys Seinäjoen lapsiperheiden asioihin. Jo nyt olemme lähteneet pohtimaan muun muassa perhetalomme aukioloaikojen laajentamista, tapahtumatoimikuntaa, nuorison harrastusmahdollisuuksia sekä seinäjokista lapsiraatia, jotta lasten oma ääni tulisi kuulluksi.

Olemmeko oikeilla raiteilla? Kertokaa te! Meille voi kertoa mielipiteitä joko perhetalolla vieraillessa tai lähettämällä viestiä. Mitkä MLL:n toiminnot ovat juuri teidän perheelle tärkeitä tai tykättyjä? Mitä haluaisit lisää?

Entä onko jotain, mitä tekisit toisin?

Joukossa on voimaa ja viisautta. Käydään kohti vuotta 2020 porukalla!

Henna Helmi Heinonen
Puheenjohtaja, MLL Seinäjoki

Henna Helmi Heinonen on MLL Seinäjoen puheenjohtaja. Hän on kirjailija, psykologi sekä viiden lapsen äiti, joka asuu perheineen Joupissa. Hän on ollut Seinäjoen MLL:n toiminnassa mukana tavalla tai toisella vuodesta 2012 alkaen, mutta oppii tottakai koko ajan paljon uutta. Yhteydenotto: henna.helmi.heinonen@gmail.com