25.5.2020 Aikaa olla - yhdessä

Etäkoulu, karanteeni, virusuutisointi, verkko-ostokset, etäpalaverit – siinä oli meidän perheemme kevät koronavuonna 2020.

Helmi-viestejä, sähköposteja, Zoom, Seesaw, Doodle, Teams. Lapsiperheet oppivat paljon uusia sanoja tämän kevään aikana, paljon uusia käytäntöjä, paljon uusia vastuita. Perheessämme on viisi lasta, joista neljä kouluikäistä, yksi päiväkotilainen, ja todellakin uutta tuli vyörymällä. Välillä uniinkin, välillä ei ehditty nukkuakaan.

MLL paikallisyhdistysten hallitus koostuu tyypillisesti lapsiperheiden vanhemmista. Vanhemmista, jotka haluavat auttaa muita lapsiperheitä ja ottaa vastuuta muiden perheiden hyvinvoinnista. Niin koostuu meidänkin, MLL Seinäjoen. Maaliskuussa, karanteenisäädösten iskiessä, toimintamme olikin pari viikkoa aika lailla pysähdyksissä, kun 12 perhettä tahoillaan yritti selviytyä uudenlaisesta arjesta.

Onneksi perhetalo Kivirikon henkilökunta oli valppaana! Perhetalolla keksittiin Nallejahti, jossa bongailtiin nalleja ikkunoiden takaa, keksittiin virtuaalivirpomista, jossa virpomislorut ladeltiin videolle ja palkinnot noudettiin perhetalon puutarhasta, sekä keksittiin VirtuaaliVappuDisko, jossa DJ Tony sai yli 100 perhettä joraamaan etänä omien ruutujen äärellä. Välillä hallituksessa mietittiin, onko toiminta lakien ja säädösten mukaista, täyttyykö varmasti etäisyysvaade, jos kaksi perhettä on samalla pihalla toistensa ulottumattomissa vai pitäisikö olla vieläkin varovaisempi. Ohjenuoranamme kuitenkin oli, että perheet tarvitsevat myös iloa. Meidän tehtävämme on tuottaa arkeen sitä: vertaistukea ja iloa lapsille.

Nyt aletaan olla voiton puolella, toistaiseksi. Perhetalo Kivirikko palaa erilaisten kesätoimintojen myötä taas arkirytmiin, ja sitä arkea totisesti tarvitaan. Muiden perheiden tapaaminen, arkisista asioista jutustelu on se voimavara, joka auttaa muistamaan: muillakin on tämmöstä. Muutkin selviytyvät, joten varmaankin minäkin selviydyn. Koronakeväänä sitä ei päässyt niin usein huomaamaan, vaan vaikeudet tuntuivat välillä ylittämättömiltä.

Monien lapsiperheiden voimavarat ovat kevään aikana huvenneet. Osa pärjäilee, osa ei. Tilanne käy kipeästi ilmi järjestämästämme verkkokyselystä, jonka mukaan arki muuttui tänä keväänä lähes kaikilla lapsiperheillä jollain lailla merkittävästi. Huolettavaa oli, että joka kolmas vastaaja ei tiennyt, miten palauttaisi voimavaransa raskaan kevään jäljiltä.

Kaikki teidät toivotamme tervetulleiksi perhetalon poikkeukselliseen kesäkuuhun! Tule silloin kun jaksat, silloin kun sopivalta tuntuu. Mutta tule – tai mene. Jos et tule perhetalolla, mene mukaan toisen paikallisyhdistyksen toimintaan, mene hiekkalaatikolle, mene lenkille, mene kaverin kanssa piknikille. Tule ja mene, kuuntele ja puhu, ota osaa, pysähdy ja jatka. Sinä et ole ainoa, muillakin on just semmosta.

Tulevasta emme tiedä, mutta ainakin nyt voidaan olla yhdessä.

Henna Helmi Heinonen on MLL Seinäjoen puheenjohtaja. Hän on kirjailija, psykologi sekä viiden lapsen äiti, joka asuu perheineen Joupissa. Hän on ollut Seinäjoen MLL:n toiminnassa mukana tavalla tai toisella vuodesta 2012 alkaen, mutta oppii tottakai koko ajan paljon uutta. Yhteydenotto: henna.helmi.heinonen@gmail.com