Kannanotto: Seinäjoen on aika investoida lapsiin

24.8.2020

MLL Seinäjoki (MLL Seinäjoen paikallisyhdistys ry) muistuttaa budjettisyksyn alkaessa lapsiperheiden hyvinvoinnin merkityksestä kotikaupunkimme tulevaisuudelle.

Lapset, nuoret ja perheet ovat aina investointi tulevaisuuteen. Vuodesta toiseen lapsiperheet toivovat ja tarvitsevat kotikaupungiltaan ennen kaikkea ihan tavallisia asioita, kuten kohtuullisen kokoisia päiväkotiryhmiä, toimivia neuvolapalveluita, turvallisia kouluja, kivoja kohtaamispaikkoja sekä edullisia harrastusmahdollisuuksia. Matalan kynnyksen peruspalvelut ovat aina parasta ennaltaehkäisyä vaikeammille ongelmille. Keväällä 2020 seinäjokisille lapsiperheille toteuttamamme kyselyn mukaan 84% perheistä koki koronakevään vaikeuttaneen omaa arkea merkittävästi – nyt onkin aika investoida juuri meihin kaikkiin.

MLL Seinäjoki hakee vuodelle 2021 Seinäjoen kaupungilta rahoitusta perhetalo Kivirikon toiminnan vakinaistamiseksi. Kaupungin keskustassa sijaitseva perhetalomme tarjoaa perheille matalan kynnyksen vertaistukea ja maksutonta ryhmätoimintaa. Vuonna 2014 perustettu perhetalo on vakiintunut isoksi osaksi etenkin kaupungin pikkulapsiperheiden arkielämää. Haettu rahoitus kohdistuu henkilökuntaresurssiin ja samalla aukioloaikoihin – toisin sanoen, me tarvitsemme tähän ruohonjuuritason toimintaamme käsipareja, jotta voimme olla auki pidempään ja palvella useampia perheitä.

Tarve kasvaneelle aukiololle on ilmeinen, sillä vanhemmilla on nykykaupungissa entistä vähemmän tukiverkkoja. Toisaalta nopeasti muuttuva maailma tuo koko ajan uusia haasteita, joista pelimaailma ja sosiaalinen media ovat räikeästi näkyvimpiä. Nyt haettavan rahoituksen myötä pystyisimme paremmin auttamaan koko lapsen kasvun kaarta, aina syntymästä teini-ikään ja varhaisaikuisuuteen. Tosiaankin: tarvetta on!

Rahoituksen järjestyminen on perhetalolle elintärkeää. Nykyinen rahoitusmalli, joka perustuu vahvasti vapaaehtoisuuteen, ei pysty jatkossa kannattelemaan perhetalon toimintaa. Ilman lisärahoitusta talon toimintaa on supistettava rajusti.

Lapsiperheille tärkeiden investointien kohdalla MLL Seinäjoki antaa tukensa myös seinäjokisten kaupunginvaltuutettujen kesäkuussa 2020 tekemälle valtuustoaloitteelle, jossa ehdotetaan skeitti- ja skuuttipuiston rakentamista. Maksuttomalle, kaikille avoimelle ja turvalliselle puistolle on akuutti tarve etenkin kouluikäisten perheiden keskuudessa. Korona-aika on vähentänyt sekä taloudellisista että turvallisuuteen liittyvistä syistä lasten harrastamista, ja vähän liikkuvia lapsia on entistä enemmän.

Muistutamme, että Seinäjoki on hakenut UNICEF:n Lapsiystävällinen kunta -tunnustusta ja työn tuloksia tarkastellaan ensimmäisen kerran syksynä 2020. Lasten aika on – nyt!