Kannanotto: Olisitko sinä jaksanut pandemiaa, kun olit lapsi?

11.1.2022

MLL Seinäjoki (MLL Seinäjoen paikallisyhdistys ry) haastaa aikuiset pohtimaan: olisitko sinä jaksanut pandemiaa, kun olit lapsi? Yhdistys vaatii aikuisilta yhteisvastuuntuntoa pandemian nujertamiseksi.

Koronapandemia lähestyy 2-vuotissyntymäpäiväänsä. Ajallisesti mitattuna kaksi vuotta on 40-vuotiaan kaikesta eletystä elämästä vaatimattomat 5%, mutta esimerkiksi 12-vuotiaan elämästä jo mittavat 16,7% ja kokonainen yksi kolmasosa 6-vuotiaan elämästä.

Olisitko sinä jaksanut pandemiaa koko lapsuutesi ajan? Mikä elämässäsi olisi toisin, jos olisit elänyt kolmanneksen siitä pääosin erossa muista? Osaisitko nauraa, jutella, puhutella, ystävystyä, riidellä?

“Aikuisten jaksaminen on pandemian venyessä ymmärrettävästi vähissä, mutta lasten tilanne on paljon vakavampi”, arvioi yhdistyksen puheenjohtaja, psykologi ja viiden lapsen äiti Henna Helmi Heinonen. “Pandemian ja samalla rajoitetun elämän jatkuminen vaikuttaa kehittyvän lapsen ja nuoren elämänkaareen vuosia tai vuosikymmeniä, ehkä koko loppuiän.”

MLL Seinäjoki vaatii, että aikuisten on toimittava yhdessä lasten eteen. Yhdistys näkee, että jos rajoituksia on terveydenhuollon kantokyvyn vuoksi asetettava, ensisijaisesti aikuisten tulee jäädä kotiin omista harrastuksistaan ja vapaa-ajanvietostaan. Koulujen etäopetusta ja päivähoidon sulkuja tulee välttää viimeiseen asti, samoin lasten harrasteryhmien sulkemista.

“Harrasteryhmä voi olla esimerkiksi luokassaan ulkopuoliseksi jääneelle lapselle viikon paras hetki”, puheenjohtaja Heinonen muistuttaa. “Monelle lapselle tai nuorelle toimiva harrastusryhmä on hengähdystauko ja syy jaksaa arkea.”